Is het verplicht om zonnepanelen te melden bij je energieleverancier?

Ik heb een ferrarismeter die terugdraaien kan.

4 maanden geleden
in: Energie
3.7K
TurfGraver
4 maanden geleden
Ja dat is verplicht.
ronron1212
4 maanden geleden
hoezo terg gedraaid kan worden?
LeonardN
4 maanden geleden
@ronron1212 Als je energie afneemt dan draait de meter heen.
Als je (meer) energie oplevert (dan dat je afneemt), dan draait de meter terug. https://supersola.com/is-mijn-meter-geschikt/ Ferraris meter: De Ferraris meter is een ouder model onder de energiemeters. Deze meter is analoog en heeft een draaischijf die TERUGDRAAIT bij teruglevering. Je kan dan ook de meter daadwerkelijk zien terugdraaien wanneer je op een zonnige dag veel energie opwekt en op hetzelfde moment weinig verbruikt. Echter zijn er enkele van dit soort meters waarbij de draaischijf wordt geblokkeerd bij het terugdraaien, deze zijn dat ook niet geschikt. Een draaischijf die geblokkeerd is kan je herkennen aan het symbool in de foto. Is deze niet te vinden op de meter, dan is de draaischijf niet geblokkeerd.
Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
Volgens de site van Liander is het aanmelden verplicht, zie op https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/terugleveren. Het gebruik van zo'n oude meter zou volgens dezelfde pagina nadelen kunnen hebben. Vervangen zal altijd door een slimme of digitale meter gebeuren.
ronron1212
4 maanden geleden
@LeonardN ik heb zonnepanelen en ik gebruik stroom wat dus opgewekt wordt of wordt terg geleverd en er is geen spraken van een terug lopende meter. Zal wel komen omdat alles nieuw is. Dus ik weet echt wel waar ik het over heb en die opmerking van jouw is dus niet nodig.
ronron1212
4 maanden geleden
@LeonardN ik heb een aparte meter voorde terug levering en die kan ik dus ook zien in mijn afrekening
LeonardN
4 maanden geleden
@ronron1212
Soms zijn er twee dingen die mogelijk zijn, aangezien je vroeg: " hoezo terg gedraaid kan worden? " en de vrager specifiek de ferrarismeter noemde, nam ik aan dat dit principe je onbekend was. Dus vandaar dat ik het je uitleg. Ja jouw systeem bestaat ook, dat zal een slimme meter zijn, die later in de link benoemd wordt.
ronron1212
4 maanden geleden
@LeonardN daarom moet er ook aangemeld worden dan wordt er een nieuwe meter geplaatst.
LeonardN
4 maanden geleden
Klopt en dan kan je dat met zonnepanelen ook niet meer weigeren. https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-verplicht-2023-zonnepanelen/
De slimme meter is per 2023 verplicht als je zonnepanelen hebt

Antwoorden (1)

Ja dat is verplicht
https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/terugleveren

Daarnaast is het leuk dat je een ferrarismeter hebt, maar ALS je zonnepanelen wil zal je die moeten laten veranderen door een slimme meter.

https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-verplicht-2023-zonnepanelen/
De slimme meter is per 2023 verplicht als je zonnepanelen hebt
====
Als u energie gaat terugleveren, moet u dit via energieleveren.nl melden. Dit is een wettelijke verplichting.
===
Met dank aan escape

1. Het is verplicht om zonnepanelen te melden bij je energieleverancier, maar er staat geen sanctie op als je het nalaat.
2. Vele websites bouwen elkaar na, over het feit dat je per 2023 een slimme meter moet hebben als je in het bezit bent van zonnepanelen. Dat is onjuist. Er zou wetgeving op dit gebied aankomen in 2025, maar ook dat is nog onzeker.

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/wordt-de-slimme-meter-verplicht/
Nee, de slimme meter wordt ook ná 2023 niet verplicht, maar kan wel handiger zijn.
Toegevoegd op 30 januari 2024 08:57: tekst
4 maanden geleden
ronron1212
4 maanden geleden
@LeonardN lek weer even alle reacties afgewacht
ronron1212
4 maanden geleden
lek =leuk voor de duidelijkheid
escape
4 maanden geleden
1. Het is verplicht om zonnepanelen te melden bij je energieleverancier, maar er staat geen sanctie op als je het nalaat.
2. Vele websites bouwen elkaar na, over het feit dat je per 2023 een slimme meter moet hebben als je in het bezit bent van zonnepanelen. Dat is onjuist. Er zou wetgeving op dit gebied aankomen in 2025, maar ook dat is nog onzeker.
LeonardN
4 maanden geleden
toegevoegd
TurfGraver
4 maanden geleden
Melden van gebruik zonnepanelen (verplicht als je aangesloten bent op het net) en gebruik van slimme meter (nog niet verplicht) zijn verschillende dingen.
Op het niet aanmelden van je installatie zonnepanelen staan boetes. Het bedrag van deze boetes varieert tussen 150€ en 20.000€.